tirsdag den 26. februar 2013

Fordybelsesrum - kirke, skole og...

På billedkunst C synes jeg nogle gange det kan være en udfordring at nå omkring arkitekturen. Derfor har jeg i år prøvet at gribe til noget af den arkitektur vi har i nærheden: Kirken og skolen. Hvad kan jeg finde på med sådanne to størrelser, tænkte jeg. Jeg fik den ide at prøve at bygge et forløb op omkring hvordan arkitektur kan være med til at fremme fordybelse, indlæring, tilegnelse og lignende. Altså de funktioner som kirke og skole skal varetage. Jeg kunne jo i forlængelse heraf have taget biblioteket med.
Forsiden til en lille ibog jeg
udarbejdede til forløbet


Der er mange muligheder i sådan et forløb. Dels kan man arbejde med de stilarter de forskellige bygninger tilhører. Jeg er fx så heldig at arbejde i Haderslev, hvor domkirken er et fint eksempel på gotisk arkitektur. Men der er flere andre muligheder.

-Perspektivtegning. I forbindelse med et besøg i bygningerne kan kursisterne lave perspektivtegninger af bygningen.

-Fotoregistreringsopgaver. Her tror jeg det er en god ide med konkrete opgaver, som leder kursisternes opmærksomhed henimod hvilken rolle fx lys, materialer eller størrelser spiller.

-Udarbejdelse af egne forslag til effektive undervisningslokaler. Sjovt nok har undervisningslokaler i dag en lidt kedelig tendens til at ligne sygehuse eller kommunekontorer, i hvert fald hvis man skal tro  denne kronik der for nyligt blev bragt i politiken. Det plejer at kunne engagere kursisterne at få lov til at give forslag til hvor gode rammer der kunne være om undervisningen.

-Man kan dog også tænke i at skabe forbindelse til andre forløb i undervisningen. Fx kunne det være en opgave at male et abstrakt maleri der kan underbygge oplevelsen i et af de rum, der er blevet arbejdet med.

Der er selvfølgelig langt flere muligheder - og måske helt andre muligheder i din by?

Ovenfor en lille introvideo jeg lavede forud for vores besøg i Haderslev Domkirke.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar