| Forsiden til en lille ibog jeg udarbejdede til forløbet |
Der er mange muligheder i sådan et forløb. Dels kan man arbejde med de stilarter de forskellige bygninger tilhører. Jeg er fx så heldig at arbejde i Haderslev, hvor domkirken er et fint eksempel på gotisk arkitektur. Men der er flere andre muligheder.
-Perspektivtegning. I forbindelse med et besøg i bygningerne kan kursisterne lave perspektivtegninger af bygningen.
-Fotoregistreringsopgaver. Her tror jeg det er en god ide med konkrete opgaver, som leder kursisternes opmærksomhed henimod hvilken rolle fx lys, materialer eller størrelser spiller.
-Udarbejdelse af egne forslag til effektive undervisningslokaler. Sjovt nok har undervisningslokaler i dag en lidt kedelig tendens til at ligne sygehuse eller kommunekontorer, i hvert fald hvis man skal tro denne kronik der for nyligt blev bragt i politiken. Det plejer at kunne engagere kursisterne at få lov til at give forslag til hvor gode rammer der kunne være om undervisningen.
-Man kan dog også tænke i at skabe forbindelse til andre forløb i undervisningen. Fx kunne det være en opgave at male et abstrakt maleri der kan underbygge oplevelsen i et af de rum, der er blevet arbejdet med.
Der er selvfølgelig langt flere muligheder - og måske helt andre muligheder i din by?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar