Det er godt, hvis undervisningen i billedkunstlokalet har en sammenhæng med verden udenfor. Den sammenhæng er oplagt at skabe, når undervisningen handler om arkitektur. Arkitekturen er allevegne, undervisningen foregår i arkitektur og byen er fuld af den.
Jeg er netop nu igang med et forløb om arkitekturens udtryk. Det handler om hvorfor arkitekturen ser ud som den gør og hvad den udtrykker. I forløbet er der fokus på den klassiske, den modernistiske og den postmoderne arkitektur. Hele forløbet kan opdeles i 3 trin:
Trin 1:
-Kortfattet intro til den klassiske arkitektur og modernistisk arkitektur.
-Kursisterne sendes i byen for at tage fotos af bygninger, de enten synes er udtryk for klassisk eller modernistisk arkitektur, eller arkitektur hvor der er et stilsammenstød. De skal både tage fotos af facader og enkelte detaljer.
-Kursisterne fordeler deres fotos i de tre kategorier, navngiver bygningselementerne og analyserer en af bygningerne.
-Et par småøvelser i at navngive arkitekturens elementer.
Her er eksempler fra Kolding: Borchs gård, Kristkirken og kongebrogade
Trin 2:
-Oplæg om postmodernisme
-Oplæg om hvordan bygninger udtrykker noget.
-Analyse af udvalgte bygningers udtryk.
Trin 3:
-Praktisk opgave: Design en facade til skolen. Den skal rumme postmodernistiske elementer, men skal udtrykke skolens værdier og profil.
Formålet med forløbet er både at få kursisterne ud i verden og tage stilling til den arkitektur de omgiver sig med, at kende til de tre arkitekturstile og sidst men ikke mindst, at gøre dem i stand til selv at udtrykke noget vha. arkitekturens formsprog.



Ingen kommentarer:
Send en kommentar