Har kursisterne nu lært nok?
Ofte kan man som lærer stå her sidst på året og tænke - har mine kursister nu også lært at lave en billedanalyse og kan de overhovedet huske hvordan man gør? I år har jeg kastet mig ud i at lave nogle små videoer der repeterer analysemetoderne og giver eksempler på hvordan man gør. Nedenfor kan du se et eksempel på en video om formalanalyse. Jeg har lavet den i programmet imovie, men det windowsbaserede moviemaker ville kunne have gjort det samme. Det er faktisk relativ simpelt, når man lige har overvundet sig og brugt en times tid til at sætte sig ind i programmet.
Videoer har den fordel at de kan gentages i det uendelige, uden at læreren bliver træt. Ulempen er selvfølgelig at kursisten gøres passiv i en eller anden grad.
Samlet set tror jeg at den slags små videoer har et stort potentiale i billedkunstundervisningen. Det er nemt at gøre dem meget visuelt orienterede, hvilket er afgørende i faget billedkunst. Og langt hen ad vejen kan de erstatte mine lange powerpointsforedrag i timerne. Videoerne kan kursisterne se i små bidder og når det passer dem, forhåbentlig uden at de trættes for meget. I stedet kan selve undervisningstiden bruges på praktiske øvelser, fx i billedanalyse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar